آیا شما با سنگ تراورتن و زیبایی های طبیعی بی نظیر اون آشنا هستید؟

سنگ تراورتن نوعی سنگ آهکی است و چهار منشأ براي تشــكيل تراورتن مشخص شده است فعاليت چشــمه هاي آبگرم ، فعاليت چشــمه هاي آب سرد ، فعاليت رودخانه ها،  فعاليت در درياچه ها معدنی داغ در سراسر جهان و از کربنات کلسیم هستند که از اجزا اولیه پوسته زمین می باشد. 
نام تراورتن از نام شهر باستانی در ایتالیا به نام  Tibur بر گرفته شده است، که به آن  Tivoli نیز گفته میشود، ریشه ی این شهر  قدیمی تر از دوران روم باستان میباشد. سنگ تراورتن با نام (لاپلاس تیوبورتینوس) نیز شناخته میشود که در طول زمان بهسنگ تراورتن شهرت یافت.


زمانی که به سنگ تراورتن نگاه میکنید متوجه می شوید که سنگی منحصر به فرد است وعلت آن نیز حفره های طبیعی روی سطح آن است. سطح تراورتن متخلخل است که ناشی از چگونگی تشکیل سنگ در طول زمان است.
سوراخ ها و حفره هایی که بر سطح سنگ تراورتن پیدا می شود می تواند به علت جمع شدن آب بر روی آن در مدت زمان طولانی ایجاد شده باشد. در بسیاری از موارد این حفره ها در کارخانه در طول پروسه تولید پر میشود. اندازه حفره های ایجاد شده نشان دهنده کیفیت سنگ می باشد به صورتی که به عنوان یک قاعده کلی، هرچه حفره های موجود کوچکتر باشد ،  تراورتن سطح کیفی بیشتری داشته و به استاندارد نزدیک تر میشود.
 
تراورتن اغلب به عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد و در معماری سراسر اروپا به قدمت امپراتوری روم (با ساخت قلعه بورخوزن در آلمان) بر میگردد. کلیسای رومی، حمام های رم، لابی برج سیرس و دیوارهای طبقه اول در مرکز پزشکی UCLA  با تراورتن ساخته شده است. تراورتن در همه قسمت ها از جمله کانالها و برای بارگذاری ستونهای اصلی مورد استفاده قرار میگرفت. امروزه برای کفها، دیوارها بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.

سنگ تراورتن در رنگ های مختلف از جمله سفید، قهوه ای مایل به قرمز، قهوه ای، کرم و طلایی و ... موجود میباشد. همچنین می تواند آن را در سایه های قرمز، صورتی و نارنجی یافت. برخی از تراورتن ها دارای رگه های سیاه و سفید است که به زیبایی سنگ اضافه میکنند.


  
سنگ تراورتن را می توان هم در داخل و هم در خارج بنا استفاده کرد. و یا به عنوان یک قطعه تزئینی همراه با سنگ گرانیت یا سنگ مرمر و یا سرامیک ترکیب کرد.
 
سنگ تراورتن نرم تر از سنگ گرانیت است. به همین دلیل برای محافظت از زیبایی طبیعی سنگ لازم است که سطح آن با سیلر پوشیده شود. اجرای سیلر بر روی سطح سنگ تراورتن بسیار آسان است و باید در هنگام نصب و بعد از آن به صورت دوره ای ( معمولا هر 3 تا 5 سال) اجرا شود. امروزه انواع مختلفی از سیلر ها موجود میباشد که شایعترین آنها نوع تقویتی و نوع طبیعی میباشد. نوع تقویتی باعث تیره شدن سطع سنگ میشود که سطح سنگ به نظر "مرطوب"  می آید. در حالی که 
سیلرهای طبیعی بدون هیچگونه تغییری بر ظاهر سنگ از سطح آن محافظت میکند.
 

كشورهاى مهم توليد كننده

بیشترین سنگ تراورتن از معادن ایتالیا، ایران، مکزیک، تركیه و پرو تولید می شود. سنگهای تراورتن در معادن سراسر جهان با استفاده از روش های مختلف از جمله ماشین های کانالینگ، سیم اره، اره های زنجیری و دستگاه های برش با فشار آب برش داده میشود. و از معدن به انبار انتقال داده میشود و در آنجا نگهداری می شود و پس از آن به کارخانه انتقال پیدا کرده و به صورت اسلب هایی در اندازه های مختلف برش داده میشود و از طریق فرایند مختلف بسته به نوع خواسته شده به فروشگاه های مورد نظر ارسال می شود.
درايران نيز عمدتاً  سنگ تراورتن دراســتانهاي آذربايجان، قزوين، كردســتان، لرســتان، مركزي، اصفهان (در زفره، اطراف ميمه، ُسه و طرق نطنز)، كرمان و... درامتداد رشــته كوه سنندج سيرجان و در امتداد گسله ها، دراطراف چشــمه هاي آبگرم از شمال غرب تا جنوب شرق ايران تشكيل شــده اند كه از ذخاير بالايي برخوردار بوده و درحال حاضر بــا وجود تعداد زيادي معــادن فعال دراين مناطق بهره برداري ميشوند كه علاوه برمصارف داخل به صورت كوپ (جام - قواره) يا پلاك به خارج ازكشور ( كشــورهاي حاشيه خليج فارس ) صادرمي شوند .



معایب سنگ تراورتن

از معایب  سنگ تراورتن جذب آب نسبتاً بالای آن می‌باشد. این نقیصه نیز با ورود رزین به بازار و استفاده از آن در حین فرآوری و پولیش، باعث کم شدن میزان جذب آب شده و از مزایای آن دیرتر کثیف شدن سنگ می باشد. بنابراین کیفیت ساب و رزین استفاده شده در حین فرآوری، در مدت حفظ ماندگاری و زیبایی سنگ تراورتن تاثیر قابل توجهی می گذارند.
عدم یکنواخت بودن رنگ و طرح یکی از معایب سنگ تراورتن است و همچنین مقاومت پایین آن در برابر سرما. در صورت خیس بودنسنگ تراورتن و رسیدن دمای محیط به دمای انجماد، این سنگ فوری خرد می شود و به همین سبب در زمان نگهداری طولانی مدت کوپ های تراورتن در هوای سرد حتماً  آنها را می پوشانند.
سرانه تولید سنگ تراورتن کشورمان، به دلیل افزایش تقاضا، در طی سالهای اخیر افزایش یافته  که در سالهای پیش از 1381 این نوع از سنگ به عنوان سنگی ارزان قیمت شناخته می شد و در بازار داخل مورد توجه قرار نمی گرفت تا با ورود رزین به بازار و جایگزین شدن رزین به جای استفاده از بتونه و سیمان برای پر کردن تخلخلهای سطحی، استفاده ازسنگ تراورتن مورد استقبال قرار گرفت و نیز زیبایی منحصر به فرد آن همراه با قیمت مناسب باعث افزایش فروش در بازار شده است.



ويژگی هاى شيميايى سنگ تراورتن

 نقطه اشتعال: سنگ تراورتن دردماي 31 درجه ســانتيگراد (89 درجه فارنهايت) تابان و يا شعله ورمي شود
 قابليت انحلال: سنگ تراورتن در آب، در دماي 20 درجه ســانتيگراد (68 درجه فارنهايت) نامحلول اما در حلال هاى آلــى مانند هيدروكربن هاى بنزن و هيدروكربن هاى كلرينه، اســتن، فتالات ها، متانول، اتانول كاملاً محلول است


به منظور مشاهده محصولات اینجا کلیک کنید.





نظرات

پست‌های پرطرفدار